Yritykset kiinnittävät yhä enemmän huomiota mainos- ja toimistomateriaalien painatusten ympäristöystävällisyyteen. Tähän saakka ympäristöä on pyritty säästämään pääasiassa paperivalinnan ja painosmäärien kautta.
Yritykset kiinnittävät yhä enemmän huomiota mainos- ja toimistomateriaalien painatusten ympäristöystävällisyyteen. Tähän saakka ympäristöä on pyritty säästämään pääasiassa paperivalinnan ja painosmäärien kautta.
Painatusta kokonaisuutena koskevaa järkevää keinoa hyvittää todellinen hiilijalanjälki ei ole ollut. Tapana on ollut tehdä hyvitys könttänä, kiinteähintaisena tai prosenttina painotyön hinnasta.
– Sillä ei välttämättä ole ollut tekemistä todellisen hiilijalanjäljen kanssa. Alalta on puuttunut helppo ja tasapuolinen hiilijalanjäljen hyvitysjärjestelmä, joka antaisi määrään ja logistiikkaan sidotun oikean laskelman – myös pienten painotöiden kohdalla, toteaa aloitteen ottanut Mainostoimisto 4D:n toimitusjohtaja Eero Mäkitalo.
Turkulaiset Mainostoimisto 4D ja painotalo Makerspoint Oy kehittivät yhdessä paikallisen PG Quality Oy -konsulttiyhtiön kanssa Suomen helpoimman tavan hyvittää digipainotyön todellinen hiilijalanjälki. Sen myötä 1.6.2020 alkaen kaikki 4D:n ja Makerspointin digipainetut arkkipainotyöt, kuten käyntikortit, esitteet, flyerit ja julisteet ovat hiilijalanjälkihyvitettyjä.
Hiilijalanjäljen laskennassa ovat mukana musteen, pakkausmateriaalien ja paperin lisäksi myös suunnittelu, painoprosessi sekä logistiikka. Eli hiilijalanjälki lasketaan paperin alkulähteiltä painotyön luovutukseen asti ja se on ISO 14067 -standardin mukainen.
Asiakas näkee jo painatustilauksessa painotuotetta koskevan hyvityksen CO2-kilomäärän. Itse painotuotteeseen asiakas saa halutessaan osapuolten suunnitteleman ”Painotyön hiilijalanjälki hyvitetty” -tunnisteen. Hiilijalanjälkihyvitykset osapuolet maksavat säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa Gold Standard -verkkokauppaan.
Esimerkiksi perinteisessä A4-formaatin 16-sivuisessa esitteessä hiilijalanjälkihyvitys on valitusta painopaperista riippuen 3 euron luokkaa painosmäärän ollessa tuhat kappaletta.
-Projekti erosi muista tähänastisista olennaisesti sen tarkkuuden osalta. Suurimpana haasteena oli saada laskelmat toimimaan käytännössä yhden printin tarkkuudella, kun normaalisti hiilijalanjälki on laskettu organisaatiotasolla, kertoo laskentatyökalun kehittänyt PG Quality Oy:n asiantuntija Jani Aarnio, Ympäristösuunnittelija (AMK).
– Hiilijalanjäljen hyvitys ei ole enää vain isojen juttu, kun hyvitys on helppo tehdä myös pienissä painosmäärissä. Ilmastotavoitteiden tukeminen on meille ja asiakkaillemme tärkeää, sillä kasvava huoli ilmastonmuutoksesta lisää halua toimia. Kynnys hiilijalanjäljen hyvittämiseen madaltuu nyt, koska se on läpinäkyvää ja oikeudenmukaista, tiivistää Makerspointin Juuso Anteroinen.
Vastuullisuuden kasvattaminen on mahdollista myös pk-yrityksille. Kyky näyttäytyä todennetusti vastuullisena toimijana on painotöiden teettäjälle imago- ja kilpailuetu. Nyt tässä voivat auttaa turkulaiset painatuksen ekologiset edelläkävijät.
Lisätietoja antavat:
Eero Mäkitalo, Mainostoimisto 4D
0505725202 / eero.makitalo@4dgroup.fi
Juuso Anteroinen, Makerspoint Oy
045 1323 906 / juuso.anteroinen@makerspoint.fi
Jani Aarnio, PG Quality Oy
0400 422 615 / jani.aarnio@pg-quality.fi
Painotyön hiilijalanjäljen hyvitysjärjestelmän kehittäjät: kuvassa vasemmalta Jani Aarnio, PG Quality Oy, Eero Mäkitalo, Mainostoimisto 4D ja Juuso Anteroinen, Makerspoint Oy.